Kompas wskzujący sukces

Nawigacja na stronie internetowej

Z przyjemnością wracamy na dobrze zaprojektowana stronę. Wchodzimy i od razu wiemy, gdzie są rzeczy których potrzebujemy. Takie strony mają prawidłowo zbudowaną nawigację, a menu strony posiada wszystkie niezbędne elementy.
Co to znaczy, że strona ma dobrą nawigację?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – użytkownik wie dokładnie, gdzie znajdzie to, czego szuka. Ludzie nie będą korzystać ze strony internetowej, jeżeli nie będą umieć się po niej poruszać. W przypadku, gdy odwiedzimy stronę internetową, na której nie będziemy mogli odnaleźć tego, czego szukamy, lub jej sposób organizacji będzie niejasny, najprawdopodobniej nie powrócimy na nią nigdy więcej [1].
Obierz właściwy kierunek
Stając przed zadaniem zbudowania dobrej nawigacji, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: Jaki jest cel strony www? Czyli co użytkownik powinien znaleźć na stronie? Jeżeli już go mamy, zadbajmy o to, aby użytkownik odnalazł na stronie to czego szuka, umieszczając link we właściwym miejscu. Nawigacja powinna kierować użytkownika do konkretnej informacji.
Kluczowe informacje powinny być wyróżnione na stronie, a nawigacja do nich prosta i intuicyjna.  
Nawigacja, a poczucie przestrzeni
Przestrzeń internetowa charakteryzuje się własnymi prawami. Serfując po Internecie mamy:
•    Brak pojęcia skali – przeglądając witrynę internetową mamy niewielkie pojęcie o tym jak duża jest. Ciężko stwierdzić, czy na danej stronie www widzieliśmy już wszystko, co nas interesuje.
•    Brak poczucia kierunku – na stronie internetowej nie używamy określeń typu „w lewo”, „w prawo”.
•    Brak poczucia miejsca – nie ma otaczającej nas rzeczywistości, położenia przedmiotów, bardzo łatwo stracić poczucie czasu serfując po Internecie.
Funkcje nawigacji
Znamy już dwa podstawowe zadania nawigacji – pomoc w znalezieniu tego, czego szukamy oraz informacja, gdzie się aktualnie znajdujemy. Poza tymi dwoma zadaniami wyróżnić można kilka funkcji:
•    Informuje o zawartości strony. Eksponowanie hierarchii treści pozwala zorientować się, czego możemy oczekiwać na stronie.  
•    Podpowiada, w jaki sposób korzystać ze strony. Nawigacja powinna „dyskretnie” podpowiadać, od czego zacząć zwiedzanie witryny i jakie mamy możliwości.
•    Budzi zaufanie do autorów strony. Dobrze przemyślana nawigacja może pomóc nam zrobić dobre wrażenie na stronie [1].
Cel jest najważniejszy
Najważniejsza jest realizacja podstawowego celu: użytkownik musi wiedzieć, gdzie czego szukać. Proste i nieskomplikowane nazewnictwo kategorii w menu sprawdziło się na wielu stronach internetowych. Warto, abyś skorzystał z doświadczenia profesjonalistów. Tworząc nawigację na stronie nie potrzeba tworzyć innowacji.
Im mniej kategorii, tym bardziej czytelna jest strona. Witryna powinna podzielona być na jasne kategorie z odnośnikami do menu.  Nie powinno być ich więcej niż 5. W przypadku większej liczby powinno ustalić się ich hierarchię. Takie działanie uporządkuje strukturę Twojej  strony.  Ponadto, musimy zorganizować naszą stronę w taki sposób, aby nasz użytkownik zawsze wiedział, gdzie jest.
Prosto znaczy więcej
Prosta i nieskomplikowana nawigacja może okazać się kluczem do Twojego sukcesu. Nawigacja ma być jasna, zrozumiała i pomagać osiągnąć użytkownikowi cel, niezależnie od tego czy będzie to transakcja bankowa, porównanie ofert, czy zdobycie informacji. [2].Dzięki dobrej nawigacji łatwiej pozyskasz przychylność klientów, którzy chętniej będą odwiedzać Twoją witrynę.
Nawigacja strony dotyczy także stopki. W stopce powinny być zamieszczone najważniejsze linki: widgety społecznościowe, kilka zdań o stronie, kontakt.

<-Poprzedni   Następny->

1.    Steve Krug „Nie każ mi myśleć” (2014)
2.    Kuzic, Joze, George Giannatos, and Tanja Vignjevic. "Web design and company image." Issues in Informing Science and Information Technology 7 (2010): 99-108.