Strona internetowa firmy albo organizacji jest jak garnitur. Warto, aby był on dobrze skrojony, wymierzony i dopasowany do sylwetki danego przedsiębiorstwa. Często klienci budują obraz firmy właśnie pod wpływem jej strony internetowej, dlatego też warto ubrać naszą firmę w garnitur najlepszej marki i zrobić na kliencie dobre wrażenie.
Co decyduje o jakości tego garnituru?
Strona internetowa ma do dyspozycji wiele kanałów, którymi może dotrzeć do odbiorcy. Przy tworzeniu stron internetowych przedsiębiorstw czy instytucji najważniejsze narzędzia, którymi dysponuje web designer to: szata graficzna (układ strony, kolorystyka, czcionki, motywy graficzne) i treść (zawartość strony).
Szata graficzna to zespół elementów na stronie internetowej zorganizowanych przez grafika w całość. Na stronie internetowej widzimy kształty o określonych wielkościach, barwach, walorach, spostrzegamy, że występują one w określonych ilościach zarówno względem siebie jak i względem wirtualnej płaszczyzny, która je otacza. Pamiętajmy, że szata graficzna to nie tylko układ strony, ale też nawigacja i właściwości poszczególnych elementów, które są definiowane dla ustalonych progów rozdzielczości.
Wracając do metafory garnituru, jeśli szatę graficzną można przyrównać do kroju, koloru i dodatków marynarki, to treść strony będzie jej tkaniną. Jeśli stronę wypełnimy przemyślaną i ciekawą treścią, będzie jak solidna marynarka z dobrej wełny, która wygodnie się nosi i będzie służyć przez wiele lat.
Ale pamiętajmy, że treść to nie tylko słowa. Treścią może być równie dobrze interesujące portfolio, idea pozaplastyczna albo prosty przekaz misji i wizji naszej firmy. Dlatego nie powinniśmy się ograniczać do używania wyłącznie popularnych fraz o wysokiej jakości i niskiej cenie. Zamiast tego spróbujmy w oryginalny sposób przekazać ideę i misję naszej firmy.
Zastanów się czego potrzebujesz
Zanim zaczniemy szukać garnituru musimy odpowiedzieć na elementarne pytanie. Na jaką okazję go potrzebujemy? To oczywiste, że inny garnitur będzie odpowiedni na biznesowe spotkanie, a inny na ceremonię pogrzebową. Podobnie jest przy tworzeniu strony. Musimy odpowiedzieć na pytanie czym nasza strona ma być: portalem, serwisem internetowym, stroną firmową, czy może zwykłą wizytówką? Jakie treści ma zawierać: aktualności, blog, portfolio, ….? W jakim układzie ma być zaprojektowana: one page, multi page? itd. Możliwości jest wiele, dlatego jeśli nie czujemy się na siłach, warto poradzić się specjalisty.
Szablon czy projekt indywidualny?
Wiedząc powyższe musimy zadecydować, czy kupimy nasz garnitur w sklepie czy zamówimy go u krawca. Odnosząc to do strony internetowej stajemy przed wyborem czy skorzystać z gotowego szablonu czy pokusić się o stronę skrojoną na miarę? W pierwszym podejściu wybieramy spośród szablonów przygotowanych przez profesjonalnych grafików. Są to strony o ustalonej szacie graficznej, wypełnione przykładową treścią.
Druga droga to indywidualny projekt graficzny. Coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z tego typu usług, ponieważ oryginalność i indywidualne rozwiązania zyskują na znaczeniu w biznesie internetowym.
Pozostaje też droga pomiędzy tymi głównymi nurtami. Gotowe szablony stron internetowych można przerabiać i nadawać im własnych kształtów, o ile tylko posiada się odpowiednie umiejętności.
Design ma znaczenie, ale...
Niezależnie, która droga zostanie obrana, należy pamiętać, że strona internetowa za którą kryje się szata graficzna oraz treść powinna stanowić idealne połączenie. Obydwie te „warstwy” mają nierozdzielny związek i dobrze wykonane sprawiają, że po wejściu na stronę klient z chęcią nawiąże bliższy kontakt z przedsiębiorstwem i skorzysta z jego usług.
Na zakończenie można dodać już tylko jedno – projektując stronę pamiętajmy, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Dlatego jeśli przy pierwszych odwiedzinach klienta na stronie „nasza marynarka” będzie tandetna, „spodnie” pogniecione – zostaniemy uznani za kiepskiego partnera biznesowego. Później trudno będzie nam to wyobrażenie zmienić, dlatego warto przyłożyć się do projektowania strony, żeby potem nie żałować.